2015. szeptember 15., kedd

Egyszerű ügyiratok

Egyszerű ügyiratok



LEVELEZÉS

(Elméleti ismeretek)






2004








Tartalomjegyzék



LEVELEZÉS............................................................................................... 1
AZ EGYSZERŰ ÜGYIRATOK............................................................... 3
Nyugta.................................................................................................. 4
Elismervény........................................................................................ 4
A kötelezvény..................................................................................... 4
A meghatalmazás.............................................................................. 4
AZ EGYSZERŰ ÜGYIRAT FORMÁJA................................................. 5
Az önéletrajz....................................................................................... 8
Az önéletrajz másképpen................................................................. 9
A kérvény, a kérelem....................................................................... 11
A pályázat.......................................................................................... 11
A jegyzőkönyv.................................................................................. 14
A HIVATALOS LEVÉL......................................................................... 16
A LEVÉL FORMÁJA............................................................................ 17



AZ EGYSZERŰ ÜGYIRATOK


Magánjogi okiratot (ügyiratot) magánosok vagy hivatalos szervek készítenek. Az egyszerű ügyiratok (pl. elismervény, meghatalmazás, nyugta, igazolás, kötelezvény, bizonyítvány stb.) tartalmi és formai szempontból egyszerűek.

Készíthetjük önálló iratként – a szöveg terjedelmétől függően – A/5-ös vagy A/4-es gépírópapíron vagy erre a célra készült nyomtatványon. Ha önálló iratként készítjük, a papír felső és alsó szélénél legalább 20-25 mm üres helyet kell hagyni. A papír bal szélén 20-25 mm, a jobb oldalon legalább 10 mm lapszélt hagyjunk. (Írógépen történő gépelés esetén a sorok hosszának eltérése nem lehet 5 betűhelynél nagyobb – elválasztás!)

A cím írását a bal lapszélnél (öt leütésig ritkított írással) kezdjük. A cím és a szöveg között egy sort üresen kell hagyni. A szöveg tartalmi tagolását egy sor üresen hagyásával jelöljük. A keltezést a szöveg befejeztével egy sor kihagyásával a bal lapszéltől kezdve írjuk. Az aláírók nevét a keltezés után – három sor kihagyásával – szintén a bal lapszéltől kezdve, géppel kell feltüntetni. A keltezést és a befejező részt egymagában a következő oldalra átvinni nem szabad. Átvitel esetén a szövegnek legalább az utolsó sorát is át kell vinni a következő oldalra.

Az egyszerű ügyiratokban a számjegyekkel feltüntetett pénzösszeget, értéket betűkkel is kiírjuk. A számjegyek betűírását nagy kezdőbetűvel írjuk. A száz, ezer, millió elé kiírjuk az egy számot, hogy ne legyen hamisítható (pl. Egyszáz, Egyezer, Egymillió). A két (-száz, -ezer, -millió) helyett kettőt írunk (pl. Kettőszáz, Kettőezer, Kettőmillió). A pénz és a mértékek rövidítése után nem teszünk pontot (pl. 100 Ft-ot, azaz Egyszáz forintot).

Nyugta

Nyugtát akkor készítünk, ha valakinek valamilyen okból vagy célból bizonyos pénzösszeget átadunk. A nyugtát a pénz átvevője írja alá.

Elismervény

Elismervényt írunk, ha valakinek valamit (pénz kivételével bármit) átadunk. Az átvétel írásos bizonyítéka az elismervény. Az állítja ki, aki az átadott dolgot átvette.

A kötelezvény

A kötelezvény olyan ügyirat, amelynek kiállítója elismeri a kölcsönkapott pénzösszegnek vagy dolognak az átvételét, ugyanakkor kötelezettséget vállal a pénzösszeg visszafizetésére, illetve a kapott tárgy visszaadására. A kötelezvényt a kötelezettséget vállaló állítja ki. A kötelezvény a jog szerint akkor bizonyító erejű okirat, ha a kölcsönvevő két tanúval együtt írja alá.

A meghatalmazás

A meghatalmazásban feljogosítjuk a meghatalmazottat, hogy helyettünk, nevünkben a megjelölt egy vagy több ügyben eljárjon. A jog szerint az érvényességhez a meghatalmazó aláírása és lakcíme szükséges. Géppel írott meghatalmazást két tanúval is alá kell íratni.

AZ EGYSZERŰ ÜGYIRAT FORMÁJA



Az irat címe (5 betűig ritkítva)
x
Szöveg nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
x
A szöveg folytatása nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
x
Keltezés   nnnnnnnnnnnnnnn
x
x
x
Az intézmény neve (bélyegzőszöveg)
x
x
x
Aláírás(ok)
beosztás



Elismervény
x
Elismerem, hogy Budai Sándortól (1116 Budapest, Tétényi út 33.) a 23583. gyártási számú, AEG Olympia típusú elektronikus írógépet a mai napon javításra átvettem.
x
Budapest, 20…. április 25.
x
x
x
Irodatechnikai Vállalat
x
x
x
Kálmán József
műszerész

Jelmagyarázat:
Az „x” ezen az oldalon és a továbbiakban mindenhol az üres sorokat jelöli.



x
x
Nyugta
x
1500 Ft-ról, azaz Egyezerötszáz forintról, mely összeget tanszervásárlási segély címén az iskola pénztárából felvettem.
x
Budapest, 20….. április 25.
x
x
x
Dávid Csilla
tanuló







Meghatalmazás
x
Meghatalmazom feleségemet, Horváth Pálnét (szül. Nagy Annát), hogy 2004. május 5-én esedékes munkabéremet helyettem felvegye.
x
Budapest, 2004. április 25.
x
x
x
Horváth Pálné                                           Horváth Pál
A maghatalmazott aláírása                        A meghatalmazó aláírása
1116 Budapest, Sárvár u. 12.                     1116 Budapest, Sárvár u. 12.
Szem. ig. sz.: AU-V. 348890                      Szem. ig. sz.: AU-V. 120367
x
Előttünk mint tanúk előtt:
x
x
x
Csonka Ildikó                                            Tímár András
1120 Budapest, Virág u. 3.                        1042 Budapest, Posta u. 25.
Szem. ig. sz.: AU-V 920021                       Szem. ig. sz.: AU-V. 110345


x
x
Kötelezvény
x
5000 Ft-ról, azaz Ötezer forintról, mely összeget Kovács Jánostól (1034 Budapest, Szőlő u. 23.) a mai napon kölcsönkaptam.
x
Kötelezem, magam, hogy a fenti összeget 20…. szeptember 15-éig visszafizetem.
x
Budapest, 20… május 28.
x
x
x
Lázár Mihály
1035 Budapest, Lajos u. 12.
Szem. ig. sz.: AU-V. 126821
x
Tanúk:
x
x
x
Molnár Mária
1123 Budapest, Rigó u. 3.
Szem. ig. sz.: AU-V. 446578
x
x
x
Kelemen Péter
1123 Budapest, Rigó u. 3.
Szem. ig. sz.: AU-VI. 233567


Készítsük el szabványformában a következő ügyiratokat!

Nyugta. 1500 Ft-ról, azaz Egyezerötszáz forintról. Ezt az összeget az iskola pénztárából kirándulási költségeimhez való hozzájárulás címén felvettem. Szekszárd, 20…. szeptember 5. Mihályi Zsuzsanna tanuló.


Elismervény. Elismerem, hogy a Könyvértékesítő Vállalattól 50 db könyvet
– melyet az iskola könyvtára részére ajándékba adott – átvettem. Debrecen, 20…. október 22. László Gábor könyvtáros.



Az önéletrajz


Az önéletrajz olyan műfaj, amely elsősorban a tényeket ismerteti. Tartalmi szempontjai, szerkezeti, formai elemei meghatározottak. Önéletrajzot írunk, ha továbbtanulásra jelentkezünk, munkahelyi állást pályázunk meg és még jó néhány esetben. Tehát nem mindegy, hogy milyen benyomást kelt a benyújtott önéletrajz. Ügyelni kell a jó fogalmazásra, a szép külső alakra.

A rövid önéletrajz a következőket tartalmazza:

1. Bevezetés     Családi adatok:               születési hely, idő, szülők neve, foglalkozásuk, munkahelyük, testvérek.
2. Tárgyalás      Tanulmányi, ill.
                               munkaköri adatok:          iskolai végzettség, érdeklődési kör, tanulmányi, munkaköri eredmények.
3. Befejezés      Egyéb adatok:                 közéleti érdeklődés, társadalmi munka, eddigi munkahelyek.


Példa egy önéletrajzra:
x
x
Önéletrajz
x
19… május 5-én Szegeden születtem. Apám Mészáros Mátyás vállalkozó, anyám Keresztesi Katalin tanítónő. Két testvérem van, Péter (14 éves) és Andrea (12 éves), mindketten tanulók.
x
Szegeden a Móra Ferenc Általános Iskolába jártam. Később Budapestre költöztünk, így a nyolcadik osztályt a XIII. kerületi Petőfi Sándor Általános Iskolában fejeztem be. Tanulmányaimat a II. Rákóczi Ferenc Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskolában, külkereskedelmi ügyintéző ágazaton folytattam, és érettségi vizsgát 19…. júniusában tettem jó eredménnyel. Még középiskolás koromban angol nyelvből megszereztem az állami nyelvvizsgát, jelenleg német nyelvet tanulok.
x
Érettségi után a Budapesti Sütőipari Vállalatnál helyezkedtem el, és azóta is ennél a vállalatnál dolgozom külkereskedelmi ügyintézői munkakörben.
x
Tudásomat tovább szeretném mélyíteni, ezért jelentkeztem továbbtanulásra a Külkereskedelmi Főiskolára.

Budapest, 20…. február 5.
x
x
x
Mészáros Edina
1222 Budapest, Hóvirág u. 15.


Az önéletrajz másképpen


Sokszor találkozhatunk olyan álláshirdetéssel vagy pályázattal, ahol a pályázati kiírásban „CV”-t kérnek, ugyanakkor általában a jelentkezők még nem ismerik kellően egyrészt a „Curriculum Vitae” (CV), vagyis a nyugat-európai típusú önéletrajz, másrészt a „Resume”, vagyis az amerikai típusú önéletrajz fogalmát. A régi típusú, folyamatosan szerkesztett, leíró jellegű önéletrajzból sokszor éppen lényeges adatok maradnak ki, vagy fontos foglalkoztatási, végzettségi adatok kerülhetik el az önéletrajz elbírálójának figyelmét.

Mind a régi, mind az új típusú szakmai önéletrajznál a legfontosabb a külalak. Az első benyomásokat már az önéletrajz kézbevétele, majd elolvasása alapján levonja a leendő munkáltató vagy tanácsadó. Az első jelentkezés céljából beküldött szakmai önéletrajz mindig legyen rövid és tömör, csak a lényeges információkat tartalmazza. Ennek jelentősége egyébként is a figyelem felkeltésében áll. Elsősorban azt a tevékenységi kört emeljük ki, amely az adott pozíció betöltésének szempontjából a leendő munkáltató profiljával megegyezik. Ebből is következik, hogy nincs két egyforma önéletrajz. Minden egyes pozíció más és más CV-t kíván.

Nagyon fontos az időrendi felsorolás. Végül is ebben áll az egyik leglényegesebb különbség a nyugat-európai és az amerikai típusú önéletrajz között. Míg a nyugat-európai típusú önéletrajz (CV) mindig kronológiai sorrendben, a múltból halad a jelen felé, addig az amerikai típusú (Resume) a jelenből indul ki, és fordított sorrendben, a jelentől visszafelé halad a múltba. Nálunk inkább a nyugat-európai típusú önéletrajz használatos.


A következő oldalon példa egy új típusú önéletrajzra.

 

Önéletrajz

Név: DUNAI GÁBOR

Személyi adatok

Életkor: 38 év
Családi állapot: nős
Gyermekek: 2 gyermek (1983, 1986)
Állampolgárság: magyar
Lakcím: 1333 Budapest, Mezőőr u. 12/b
Telefon: 352-3213 (munkahelyi), 314-3524 (lakás)
Hobbik: szörf, téli sportok

Képzettségi adatok

1968–72:      középiskolai tanulmányok a nagykőrösi Arany János Gimnáziumban angol–orosz tagozaton, kitűnő eredményű érettségi vizsga
1973–78:      egyetemi tanulmányok folytatása a budapesti Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem Ipari Szakán. Jó rendű diploma és mérlegképes könyvelői képesítés megszerzése. Kiemelt tárgyak: vállalati számvitel, adóigazgatás, vállalati pénzügyek, pénzügyi és mérlegelemzés. Diplomatéma: „Nemzetközi mérlegelemzés a Coopers and Lybrand londoni irodájának gyakorlata szerint”

Nyelvismeret

      magyar anyanyelv
      angol felsőfokú nyelvvizsga
      német felsőfokú nyelvvizsga
      orosz alapfokú társalgási szint

Számítógépes ismeretek

      SUN és SAP vezetői információs és számviteli rendszerek
      WordStar 7.0, Word Perfect 5.1 szövegszerkesztők
      Lotus 1-2-3, Quatro, MS Excel táblázatkezelők

Szakmai pályafutás

1978–83:   MTA Közgazdaságtudományi Intézet. Beosztás: tudományos főmunkatárs. Feladatok: a vállalatgazdálkodás kutatásával foglalkozó osztály pénzügyi kutatásokkal kapcsolatos tudományos munkájának koordinálása
1983-tól:    Allited Gold International, Hungary. Beosztás: pénzügyi igazgató. Feladatok: az amerikai–magyar vegyesvállalat teljes pénzügyi rendszerének kialakítása, az ezzel kapcsolatos tevékenységi körök meghatározása és működtetése, az ide tartozó személyzeti feladatok ellátása; vezetői információs szervezet kialakítása

Szakmai szervezeti tagságok

      Magyar Könyvvizsgálók Egyesülete
      Okleveles Könyvvizsgálók Hivatalos Egyesülete

Ambíciók

      első számú vezetői munkakör és felelősség
      jól felkészült csapatot irányítani
      eredményorientált érdekeltségi rendszerben dolgozni
x
Budapest, 2004. május 9.
x
x
x
Dunai Gábor                                                   Megjegyzés:   E dokumentum belsejében az üres sorokat
                                                                                            térközök helyettesítik.


A kérvény, a kérelem


A kérvény írója ügye kedvező elintézéséért valamely hatóság, illetőleg egyéb szerv vagy intézmény vezetőjéhez fordul.
A kérvény tartalmilag két részből áll:
- Az első részben kérésünket fogalmazzuk meg, azaz pontos adatok, tények alapján leírjuk, hogy a kérvény benyújtására mi késztetett bennünket.
- A második részben indokainkat soroljuk fel úgy, hogy azok meggyőzzék az illetékest kérésünk teljesítésének szükségességéről.

A kérvényt meghatározott formák szerint szerkesztjük:
-          A/4-es formátumú papírra írjuk;
-          az ívnek a külső oldala a kérvény felzete;
-          a belső oldalára kerül a kérvény szövege;
-          az ívet a hosszabb tengelye mentén hajtjuk össze,
-          a felzet szövegét a hosszában hajtott ív jobb oldalára kell írni.

A kérvény egyik fajtája az alkalmaztatás kérése, illetve a pályázat.

A pályázat


A gazdálkodó szervek, intézmények a munkakörök betöltéséhez munkatársakat kereshetnek úgy is, hogy pályázatot írnak ki, hirdetményt tesznek közzé. A pályázati felhívásokra, hirdetésekre írt válaszokat, jelentkezéseket nevezzük pályázatnak.

Egy állás betöltésére szóló pályázatnak a következőket kell tartalmaznia:
-          hivatkozást a pályázati felhívásra, újsághirdetésre;
-          a megpályázott állás megjelölését;
-          a pályázó személyi és családi adatait;
-          a jelentkező iskolai végzettségét, szakképzettségét;
-          eddigi munkahelyének, beosztásának megjelölését;
-          szükség esetén annak megvilágítását, hogy a pályázó miért érzi alkalmasnak magát a megpályázott állás betöltésére.




Példa egy pályázatra:
x
x
Gazdasági Mérnökiroda
Igazgatójának
x
Jelentkezem a Heti Világgazdaság 20.…október 3-i számában megjelent pályázati felhívásukra, amelyben személyi titkárnőt keresnek.
x
19…. május 5-én születtem Budapesten. Édesapám gépészmérnök, édesanyám óvónő. Nővérem a Budapesti Közgazdasági Egyetem harmadéves hallgatója.
x
Iskolai tanulmányaimat a Hernád Utcai Általános Iskolában kezdtem, majd a Fényes Elek Közgazdasági Szakközépiskola gép- és gyorsíró, idegen nyelvi ágazatán folytattam. 19… júniusában érettségiztem jó eredménnyel. Szakképzettségem: középfokú jegyzőkönyvvezető, gyorsíró és gépíró, angol nyelvű gépíró.
x
Az érettségit követően családi kapcsolataim révén 6 hónapot töltöttem az Amerikai Egyesült Államokban, ahol módom volt angol nyelvismeretemet bővíteni. A középiskolában a gép- és gyorsírás mellett magyar nyelvű levelezést is tanultam, így levelek önálló fogalmazására is merek vállalkozni.
x
Hirdetésükben felfigyeltem, hogy sokrétű, összetett feladatokra keresnek munkatársat. Azért jelentkezem, mert örömmel végeznék ilyen jellegű munkát.
x
Várom szíves válaszukat.
x
Budapest, 20….. október 10.
x
x
x
Horváth Éva




x
x
Gazdasági Mérnökiroda
Igazgatójának
x
Budapest
Petneházy u. 21.
1139











Horváth Éva
(1116 Budapest, Sáfrány u. 54.) kérelme










titkárnőként történő alkalmazása
ügyében.








Melléklet:
Önéletrajz


A jegyzőkönyv


A jegyzőkönyv gyűléseken, üléseken, tanácskozásokon, tárgyalásokon elhangzott kijelentések, viták, események, határozatok írásbeli rögzítése meghatározott formában. A jegyzőkönyvben csak valós adatok szerepelhetnek. A tartalmi ferdítés, a hamis adatok szerepeltetésének következménye akár bírósági felelősségre vonás is lehet. Ismétlődő témájú jegyzőkönyvekre általában formanyomtatványt készítenek.

Tartalmát tekintve a jegyzőkönyv lehet: kihallgatási jegyzőkönyv, eseményjegyzőkönyv és tanácskozási jegyzőkönyv. Kihallgatási jegyzőkönyvet a bíróságon, ill. a rendőrségen készítenek. Eseményjegyzőkönyvet szemléről, balesetről, egyéb fontos, következményekkel járó eseményekről vesznek fel. A tanácskozási jegyzőkönyvben a felszólalók nevének megjelölésével mindent sorrendben rögzítenek. A teljes (szó szerinti) jegyzőkönyv az elhangzottakat részletesen, míg a rövidített jegyzőkönyv csak kivonatosan tartalmazza.

A jegyzőkönyv három fő szerkezeti egységből áll: a fejrészből (bevezetés), a főrészből (tárgyalás) és a zárórészből (befejezés). A fejrésznek feltétlenül tartalmazni kell a jegyzőkönyv felvételének helyét, idejét, az intézmény pontos nevét és címét, a jelenlévőket és a jegyzőkönyv tárgyát. A főrészben a vitaindító után a felszólalások, hozzászólások, javaslatok következnek. A zárórész a felszólalásokból, javaslatokból, indítványokból született határozatokat tartalmazza. Mivel a keltezés a jegyzőkönyv bevezetésében már egyszer szerepelt, a zárórészben nem szükséges megismételni, csak a K. m. f. = Kelt mint fent rövidítéssel utalunk rá. A jegyzőkönyvet a hitelességéért felelősek aláírásával fejezzük be. Az aláírás nélküli jegyzőkönyv nem érvényes, nem hiteles.

A jegyzőkönyvet A/4-es papíron, az ügyiratokhoz hasonlóan, mindig sűrű sortávolsággal kell gépelni. A papír felső széle alatt 20-25 mm kihagyásával, a bal margónál kezdve van a cím. A cím után egy sor üresen hagyásával a fejrészből a felvétel helye, ideje, a szerv neve, címe következik. Egy sor ismételt üresen hagyásával a jelenlévők neve, munkahelyi beosztása, esetleg az általuk képviselt szerv megnevezése következik. A fejrészben fel kell tüntetni a jegyzőkönyvvezetőt is. A jelenlévők felsorolása után egy sor üresen hagyásával kell felírni a jegyzőkönyv tárgyát. A főrész előtt két üres sort kell hagyni. A felszólalásokat új bekezdéssel és a felszólalók nevének kiemelésével célszerű jelölni. A zárórészben a javaslatok alapján megfogalmazott határozatokat kiemelve kell írni, majd sorkihagyással a bal margónál kezdve a K. m. f. rövidítés következik. Az aláírások előtt az eddig tanult módon 3-3 sor marad üresen.


x

x

Jegyzőkönyv

x
Készült:         Nyíregyházán, 2003. szeptember 15-én, az Almatermesztő Szakszövetkezet irodájában tartott értekezleten.
x
Jelen voltak: Maróti Imre elnök
                        Lázár Rudolf
                        Seregi Pál vezetőségi tagok és
                        15 fő szakszövetkezeti tag
x
A jegyzőkönyvet Török Éva vezette.
x
Tárgy: Az almatermés tárolása
x
x
Maróti Imre elnök megnyitotta az értekezletet. Emlékeztette a megjelenteket, hogy az évenkénti átlagtermésnek megfelelően kötöttek szerződést a felvásárló szervekkel. Az almatermés a vártnál nagyobb, így kb. 50-60 vagon alma tárolását kell megoldani.
x
Mihály Gábor szerint az almát januárban és februárban jól lehet eladni, ezért érdemes olyan tárolási lehetőséget keresni, amivel az alma minősége megőrizhető.
x
Pálvölgyi Imréné felhívta a figyelmet a Gépszerelő Vállalat kihasználatlanul álló raktárára. Véleménye szerint azt kis átalakítással alkalmassá lehetne tenni 50-60 vagon alma tárolására.
x
Mezőfi Antal megígérte, hogy az Építőipari Kft.-vel felveszi a kapcsolatot az átépítés ügyében.
x
Seregi Pál felajánlotta, hogy a helyi Takarékszövetkezetnél érdeklődik a hitellehetőségekről, mert a raktár megvásárlásához és átalakításához a szövetkezetnek pénzre van szüksége.
x
Maróti Imre összefoglalta a feladatokat:
x
1.    Tárgyalni kell a Gépszerelő Vállalattal a raktár megvételéről.
2.    Fel kell venni a kapcsolatot az Építőipari Kft.-vel az átalakítás ügyében.
3.    A Takarékszövetkezettel meg kell beszélni a hitelfeltételeket.
x
Megköszönte a hozzászólásokat és az értekezletet befejezte.
x
K. m. f.
x
x
x
Maróti Imre  xxxxx Török Éva
elnök                            jegyző



A HIVATALOS LEVÉL


A levél egy távollévő személyhez intézett, papírlapra írt, rendszerint borítékba zárt, leragasztott vagy lepecsételt, s főleg postán továbbított értesítés, tudósítás, közlés. A levélműfajnak két alaptípusa van: a magánlevél és a hivatalos vagy üzleti levél. A hivatalos levél az intézmények, gazdálkodó szervezetek és a velük hivatalos kapcsolatba került magánszemélyek között a személyes, a közvetlen kapcsolatot helyettesíti.

A hivatalos levelek akkor segítik a gazdálkodó szervek tevékenységét, ha írásukkor érvényesülnek a fogalmazási, a szakmai és a formai követelmények. A legfontosabb, hogy a leveleket a magyar nyelv szabályai szerint fogalmazzuk. A levelek hangja legyen mindig udvarias. Mérlegelnünk kell az adott helyzetet, és annak megfelelően szabjuk meg levelünk hangját.

Az elküldött levelek írójukat képviselik. Legyen levelünk gondosan gépelt, papírunk beosztása esztétikus és a szabvány előírásainak megfelelő. A szép, áttekinthető formájú levél kifejezi a címzett iránti megbecsülésünket, udvarias magatartásunkat. A gépelt levél alaki előírásait a Magyar Szabványügyi Hivatal szabványa tartalmazza.

A hivatalos levelekben alaki szempontból három fő szerkezeti részt különböztetünk meg: a fejrészt, a főrészt és a zárórészt. A fejrész tartalmazza a feladó és a címzett adatait, a postai utasítást, a keltezést és az irattározási adatokat. A főrészben a tárgy megjelölése után a levél szövege következik. A zárórészbe az üdvözlés és az aláírás kerül. Előfordul, hogy a levélhez melléklet is tartozik, ezt a levél legvégén, az aláírások után kell feltüntetni.

A hivatalos levél szövege tartalmi szempontból is három fő részre tagolható: a bevezetésre, a tárgyalásra és a befejezésre. A bevezető rész célja a kapcsolatteremtés. Általában a levélírás szükségességének indokát tartalmazza, hivatkozik esetleges korábbi előzményre, kapcsolatra. A levél tárgyaló része tartalmilag a levél lényege, megfogalmazása – mivel benne általában szakkérdésekről van szó – szaktudást igényel. Egy levélben egy témáról célszerű írni, mert többféle téma esetleg több ügyintézőhöz tartozhat, és ez késleltetheti a feladat elvégzését. A levél befejező részében röviden össze lehet foglalni a tárgyalásban leírtakat, egyben jelezni a kapcsolatok fenntartásának igényét, módját, formáját.

A LEVÉL FORMÁJA


A feladó neve                                                                 Szolgálati használatra!
Helységnév, utca, házszám
Irányítószám
x
x
A címzett neve                                                               Keltezés
x                                                                                   Iktatószám:
Helységnév                                                                   Ügyintézőnk:
Utca, házszám                                                               Hivatkozási szám:
Irányítószám                                                                  Ügyintézőjük:
x
Expressz!
Ajánlott!
x
Tárgy: A tárgy megnevezése
x
x
Megszólítás!
x
A levél szövege nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
x
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
x
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
x
Elköszönő, üdvözlő szavak
x
x
x
A levelet küldő szerv neve,
címe (bélyegző)
x
x
x
Aláírás(ok)
beosztás
x
Melléklet(ek):


II. Rákóczi Ferenc Gyakorló
Közgazdasági Szakközépiskola
Budapest
x
x
Irodakultúra Stúdió                                                           Budapest, 20…. június 10.
x                                                                                     Iktatószám: 97/20…..
Budapest                                                                         Ügyintéző: Hegedűs Péter
Podmaniczky F. u. 27.
1067
x
Tárgy: Ajánlatkérés
x
x
Iskolánkban szeptembertől egy új számítógéptermet szeretnénk berendezni.
x
Kérjük, szíveskedjenek velünk közölni, hogy 20…. harmadik negyedévében milyen számítógépasztalokat tudnának szállítani.
x
x
x
II. Rákóczi Ferenc Gyakorló
Közgazdasági Szakközépiskola
x
x
x
Dr. Horányi István
igazgató



IRODAKULTÚRA STÚDIÓ
Budapest
x
x
II. Rákóczi Ferenc Gyakorló                                           Budapest, 20…. június 18.
Közgazdasági Szakközépiskola                                      Iktatószám: 58/20…….
dr. Horányi István                                                          Ügyintéző: Kovács Anna
x                                                                                   Hivatkozási szám: 97/20…..
Budapest
Wesselényi u. 38.
1038
x
Tárgy: Ajánlat
x
x
Hivatkozással 20….. június 10-i levelükre, a mai postával megküldjük címükre számítógépasztalainkról képes árjegyzékünket. Az árjegyzékben szereplő valamennyi bútort a megrendeléstől számított egy hónapon belül tudjuk szállítani.
x
Várjuk szíves megrendelésüket.
x
x
x
Irodakultúra Stúdió, Budapest
x
x
x
Répássy Jenő
stúdióvezető

Gyufaipari Vállalat
Budapest
x
x
Papíripari Vállalat                                                         Budapest, 20…. január 25.
Budafoki Papírgyára                                                     Iktatószám: 67/20…..
x                                                                                 Ügyintézőnk: Tóthné
Budapest                                                                     Hivatkozási szám: 65/20…..
Pf. 107
1215
x
Tárgy: Minőségi észrevétel
x
x
Tisztelt Cím!
x
Hivatkozva 6/03/I. számú szállítási szerződésünk mellékletét képező mintára, sajnálattal kell közölnünk, hogy a januárban szállított családi gyufadobozok fiókjainak merevsége nem kielégítő, felhasználásnál könnyen törnek, a gyufa szétszóródik.
x
Kérjük, hogy a következő sorozat gyártásánál ezt a minőségi hiányosságot szüntessék meg, mert ellenkező esetben kénytelenek leszünk minőségi kötbérigényünket érvényesíteni.
x
Minőségi észrevételünk alátámasztására mellékelünk néhány hibás dobozfiókot.
x
Reméljük, hogy intézkedésünkkel segítik további zavartalan üzleti kapcsolatunkat.
x
x
x
Gyufaipari Vállalat
Budapest
x
x
x
Palotai Béla                        Tóth Endréné
csoportvezető                     ügyintéző
x
Melléklet: 2 db minta

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése